Geoblog.pl    PiA    Podróże    Portugalia    Lisboa-Rossio stara część Lizbony

Lisboa-Rossio stara część Lizbony

Portugal
Portugal, Lisboa-Rossio

Już na samym początku podkreślam że jeśli chce się zwiedzić przyzwoicie Lizbone-Rossio trzeba przeznaczyć minimum tydzień.
Rossio jest prawdziwym centrum miasta nazwane oficjalnie Praca de Dom Pedro IV. Stanowi ono zachodnią granice średniowiecznego miasta, do centrum miasta prowadzi potężny łuk triumfalny przyozdobiona kolumnami i posągami. Przed wejściem znajduje się najsłynniejszy i największy plac Lizbony, Terreiro do Paco (tutaj też w grudniu umieszczana jest ogromna św. choinka ). Na placu znajduje się wspaniały pomnik dla króla Jose I.
Przechodząc przez monument i idąc głównym deptakiem zaraz rzuca nam się w oczy zamek Sao Jorge znajdujący się na szczycie wzniesienia. Postanawiamy udać się najpierw tam....
Idąc do zamku podążamy malowniczymi, momentami aż zaskakująco wąskimi i krętymi uliczkami Alfamy. Idąc cały czas pod górę po niewielkim czasie dochodzimy do rezydencji Sao Jorge:)
Będąc już na miejscu mamy wspaniały widok na całą Lizbone, jak również Almade gdzie znajduje się Cristo Rei, który jest repliką Chrystusa Odkupiciela z Rio de Janeiro. Liczący 28m rzeźba została podarowana przez Brazylię, Portugalii w geście przyjaźni tuż po tym jak otrzymali posąg od Portugalii.
Również widoczny jest most 25 Abril ( 25 Kwietnia ) posiadający dwa efektowne filary i liczy ponad 2km. Po lewej stronie od mostu widoczny jest kolejny most Vasco da Gama most o imponującej długości 58km. Najbardziej okazałe są łuki ( 14 sztuk ), które wznoszą się aż do 65m wysokości.
Po kilku godz. wracamy na główny deptak. Idąc wzdłuż mijając przyboczne sklepiki z pamiątkami i knajpkami. Mijamy Windę Santa Justa, wierzę widokową na Rossio. Dochodząc do końca deptaku ukazuje się nam Praca de Dom Pedro IV na którym znajduje się wspaniały posąg Pedra IV, a po bokach otoczony jest wspaniałymi dwiema fontannami. Przechodzimy przez plac podziwiając również Teatr Narodowy, obok niego znajduje się najpiękniejszy dworzec kolejowy jaki kiedykolwiek widzieliśmy, wykonany w boga sposób manuelińskim.
Idąc nadal wzdłuż deptaku po dłuższej chwili dochodzimy do Praca Matques de Pombal ananym jako A Rotunda. Plac pokryty jest marmurową nawierzchnią, na środku którego wznosi się pomnik margrabiego de Pombal. Na północ od placu znajduje się Park Eduardo, imponujący park w stylu francuskim.
Postanawiamy się udać jeszcze do Alfamy pospacerować po tamtejszych tajemniczych ogrodach i odwiedzić Katedrę Se w stylu romańskim z XII w, która z przodu swoim wejściem i dwiema wieżami złudnie przypomina Notre-Dame w Paryżu.
Spacerując na jednej z pobliskich uliczek znajdujących się nad Tagiem, gdzie napotykamy z XV w Casa Dos Bicos posiadający niespotykaną fasadę, o formacie trójkątów czy też jak inni uważają wyszlifowanych diamentów. Budynek wykorzystywany jest jako galeria.
Postanawiamy wrócić do "centrum" Windą Glória odpowiednikiem naszych tramwai, jedziemy do Miradouro de Sao Pedro dr Alcantara. Rozpościera się stamtąd widok na zamek Jorge i na Baxia, odpoczywamy tam w cieniu drzew, popijając kawkę z whisky :).