Geoblog.pl    PiA    Podróże    Kreta 2009    Najdłuższy wąwóz w Europie

Najdłuższy wąwóz w Europie

Grecja
Grecja, Samaria Gorge

wyprawa rozpoczyna się wcześnie bo jeszcze przed 5rano auć...to bolało, ale jak później się okazało było tego warte!
Samaria stanowi najdłuższy wąwóz w Europie. Całodniowa wycieczka w rejon zachodniego wybrzeża wyspy należy do najbardziej fascynujących przedsięwzięć, jakie może zaoferować Kreta.
Wąwóz Samaria, położony jest w masywie Gór Białych (Lefka Ori) i zaliczany do europejskich cudów natury. Przez tysiąclecia woda rzeźbiła wąwóz, który sięga od wyżyny Omalos aż do Morza Libijskiego. Wąwóz Samaria ma 18 km długości, jego szerokość waha się od 3 do 40 m, a głębokość wynosi miejscami nawet 600 m.
W cieniu rozłożystych cyprysów wchodzimy w dół wąwozu ścieżka o długości ok. 800 m, która przecina koryto rzeki i rumowiska kamieni.
Ku naszemu zaskoczeniu w zdłóż ścieżki rosła ogromna ilość ziół, po jakimś czasie dochodzimy do małego kościółka Aghios Nikolaos, a potem do jedynej osady na dnie wąwozu, opuszczonej Samarii, nazwanej tak na cześć kaplicy Santa Maria. Gdzie naprawdę kiedyś musieli żyć wydziedziczeni pustelnicy :)
Za osadą wąwóz zwęża się, a niemal pionowe skalne ściany zbiegają się ku sobie na odległość zaledwie 3 m. Zwężenie to nazywa się "Sideroporta" - "Żelazna Brama". W Aghia Roumeli docieramy do morza gdzie kończy się nasz 6 godzinny spacerek.
Czekamy około 25 min na statek który ma nas zabrać do Chora Sfakion .
A z tamtą już bezpośrednio do hotelu wziąć letnia orzeźwiającą kąpiel.